سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دریاچه چالیدره مشهد

دریاچه چالیدره مشهد

چالیدره

دریاچه چالیدره طرقبه مشهد

مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره یکی از دره های فرعی شش گانه موجود در منطقه طرقبه است و دارای دو جداره شمالی مجاور جاده نغندرو جداره جنوبی مجاور جاده طرقبه – عنبران بوده که از محدوده مشهد – طرقبه جدا شده و یک منطقه کاملا مجزا را به وجود آورده و جداره غربی آن، دره ای با قنات خصوصی و باغ موجود و اراضی منابع طبیعی بوده و شمال آن نیز دره ها و ارتفاعات بایر و بکر است ، جداره شرقی نیز علاوه بر راه نغندر، مجموعه مسکونی فرهنگیان و اراضی تپه ماهوری بکر قرار دارد.
دریاچه چالیدره طرقبه مشهد

 

موقعیت ایده آل و خاص و جاذبه های زیبای طبیعی منطقه گردشگری چالیدره و استقبال روز افزون بازدید کنندگان و گردشگران از این منطقه زمینه را برای توسعه بیشتر این مجموعه فراهم ساخته است.

همین عوامل موجب شد تا هیأت محترم وزیران در مصوبه دوره دوم سفرهای استانی دولت نهم به مشهد مقدس حوزه سد چالیدره را به عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی معرفی کند تا بستر انجام فعالیت های ماندگار به سوی چشم انداز نهایی فراهم شود.

مدیرعامل مجموعه نمونه گردشگری چالیدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کل مساحت سایت یکصد و 60 هکتار است و از نظر فضای سبز دارای 32 هزار اصله درخت کاشته شده است.

مصطفی فخریان با اشاره به ساخت 16 دستگاه ویلای دو خوابه برای اقامت مسافران و گردشگران در طول سال و تعطیلات نوروزی افزود: کل حجم دریاچه یک میلیون متر مکعب آب است و در طرح تهیه شده 60 درصد به فضای سبز اختصاص و 40 درصد برای انجام عملیات ساختمانی شامل دهکده غذا، سلامتی، شهربازی و رستوران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این سایت دارای منطقه بندی های خاص است تصریح کرد: این منطقه بندی ها شامل منطقه تفرجگاهی و گردشگری عمومی، منطقه اقامتی و کمپینگ، منطقه ورزشی، منطقه تفریحی و منطقه فرهنگی و اداری است.

شهردار طرقبه در خصوص منطقه تفرجگاهی و گردشگری عمومی به خبرنگار مهر گفت: این محدوده از سایت با مساحت حدود 60 هکتار، که تقریباً 60 درصد کل مجموعه را شامل می شود، با توجه به نوع نقش تعریف شده، برای استفاده و بازدید عموم گردشگران آزاد بوده و هزینه ای بابت حضور گردشگر دریافت نمی شود و حداکثر هزینه دریافتی، ورودیه بابت وسیله نقلیه به مجموعه است.

حسین ثابت گلستانی عضو هیئت مدیره سایت گردشگری چالیدره طرقبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سعی کردیم با استفاده از پتانسیل طبیعی بافت زمین و شرایط توپوگرافی موجود در محدوده سایت برای تفرج طبیعی و حرکت پله ای گردشگران و بازدید کنندگان بهره برده شود که حدود 38 درصد مساحت کل مجموعه را شامل می شود.

 

وی نوار تفریحی ساحلی دریاچه را از دیگر جاذبه های این سایت معرفی کرد و گفت: این محدوده حدود 22درصد مساحت کل مجموعه را شامل می شود و به عنوان قلب سایت چالیدره بوده و برای جمع و پخش شدن گردشگران، ایفای نقش می کند.

عضو شورای شهر طرقبه جانمایی منطقه تفریحی و شهربازی “دیزنی لند کوچک” در یکی از مرتفع ترین نقاط سایت و مشرف به دریاچه را از ویژه گی های منحصر بفرد این مجموعه برشمرد و افزود: انواع وسایل بازی مدرن تفریحی و سرگرمی برای پرکردن اوقات فراغت گردشگران وارد شونده به مجموعه در آن احداث خواهد شد.

شهردار طرقبه یکی از اهداف توسعه‌ای در طرح جامع چالیدره را مبحث تعامل بین انسان و محیط با سازگاری یکسان بین آن ها دانست و گفت: در مجموعه گردشگری چالیدره پوشش گیاهی به عنوان بخشی ثابت از محیط طبیعی مورد تأکید قرار گرفته و با توجه به عملکردی که برای آن در بخش های مختلف تعریف شده هماهنگ با مقیاس پروژه ها در این سایت تفرجگاهی استفاده شده است.

وی بیان کرد: منطقه ورزشی به عنوان یک زون نیمه عمومی و با اخذ هزینه ورود پیش بینی شده و مساحت حدود 5 هکتار، حدود 5درصد مساحت سایت چالیدره را دربر می گیرد و مجهز به انواع ورزش های مدرن و روز روباز و داخل سالنی خواهد شد.

فخریان با اشاره به ایجاد منطقه اقامتی و کمپینگ در سایت گفت: این منطقه بر اساس اصل عمومی منطقه تفرجگاهی و اختصاصی کردن بخش اقامتگاهی، جانمایی و شکل گرفته است و دارای 4 محوطه شامل کمپینگ، پیک نیک خانواده، هتل آپارتمان و ویلاهای اقامتی و محوطه باشگاه مراسم است.

وی افزود: این زون با مساحت حدود 25 هکتار، حدود 25 درصد مساحت سایت چالیدره را به خود اختصاص داده که با دارا بودن ورودی مجزا و اختصاصی و کنترل ورود و خروج گردشگران، اداره می شود.

گفتنی است از برنامه های تفریحی این مجموعه گردشگری می توان به قایقرانی، ماهی گیری و اتراق خانوادگی اشاره کرد.