سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مکان های تفریحی مشهد

طرقبه

 

از مهمترین ییلاق های کوهستانی حاشیه مشهد، طرقبه است که در 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در مسیر راه جاغرق واقع شده و از غرب به کوه های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم محدود می شود. طرقبه دارای باغ های فراوان با میوه های متنوع و چشمه سارهای زیباست و رودخانه ای زیبا از کنار آن می گذرد و در تابستان دارای آب و هوای خنک و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ییلاق های دیگر و نزدیکی به مشهد از قدیم به عنوان تفریحگاه مورد توجه ساکنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه های گردشگری و سیاحتی طرقبه موقعیتی توریستی برای این منطقه فراهم ساخته که درزندگی مردم طرقبه و مشهد نقشی مؤثر و حائز اهمیت دارد.

طرقبه بین دو گودی قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود 1433 متر از سطح دریاست . طرقبه از امکانات و خدمات شهری از قبیل پارک عمومی زیبا و رودخانه کنار آن و دوایر پست، مخابرات، جایگاه پمپ بنزین، درمانگاه و مسجد و رستوران های متعدد درمحیط طبیعی و فروشگاه های صنایع دستی و دیگر امکانات رفاهی برخوردار است. وجود این امکانات و شرایط خوب و آب و هوایی بر جاذبه های این منطقه افزوده است. از جمله ویژگی های این منطقه ییلاقی – تفریحی ، تولیدات صنایع چوب به ویژه سبد بافی و لوح بافی و صنایع دستی مثل گلدوزی و قالیبافی است که مورد توجه مسافران و زائران می باشد و سبد حصیری آن معروف به لوخ و قالی گلباقیان طرقبه از شهرت برخوردار است .

 

شاندیز 

 

شاندیز یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف مشهد است که در بخش طرقبه و در فاصله 30 کیلومتری غرب مشهد و حدود 13 کیلومتری طرقبه و در مسیر راه مشهد به ابرده و زشک واقع شده است.

چشمه سارها و باغ های فراوان ، فضای سرسبزو خرم ، رودخانه و چشمه اندازهای زیبا و مصفا و آب و هوای مناسب و به ویژه تولیدات صنایع دستی از قبیل انواع وسایل پوستی و چوبی و سوغاتی های دیگر و امکانات رفاهی و واحد های اداری و خدماتی ، این منطقه ییلاقی را به صورت گردشگاهی مهم درآورده است که مورد توجه ساکنان مشهد و مسافران و زائران است. از جمله نقاط دیدنی شاندیز پارک جنگلی است. محصولات عمده باغی شاندیز عبارتند از : گیلاس ، زردآلو، گوجه فرنگی ، هلو، آلو ، انگور، توت، گردو، بادام.

روستا های سرآسیاب ، ارچنگ ، خادر ، ابرده پایین و بالا و زشک دراطراف شاندیز و در امتداد یک دره طولانی قرار دارند و از آب یک رودخانه مشروب میشوند.

 

جاغرق 

 

روستای جاغرق یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز است که در 21 کیلومتری جنوب غربی مشهد و درفاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است و به روستاهای عنبران ، طرقدر، کردینه، تغاره و دهستان شاندیز محدود می شود.

درباره وجه تسمیه جاغرق نوشته اند که نام اصلی و قدیمی آن چاه غرق بوده که به تدریج به جاغرق تبدیل شده است.قدمت این آبادی زیاد و به قولی به قبل از اسلام می رسد.

روستای جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. وجود باغ های میوه و در ه سرسبز و چشم اندازهای زیبا و محیط با صفا ، جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است . جاغرق علاوه بررودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است و اقامتگاه های موقت و رستوران هایی نیز درحاشیه رودخانه و یا به صورت جزیره دربخش های مختلف این دره سرسبز ایجاد شده که درفصل تابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبیعت است.

جاغرق علاوه بر جذابیت های گردشگری ، یکی از مراکز عمده تولید میوه دراستان خراسان به شمار می آید. 

 

best entertainment venues mashhad5 بهترین مکان های تفریحی مشهد

 

نغندر 

 

روستانی نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله 10 کیلومتری آن واقع شده است و به وسیله جاده ای به طول 12 کیلومتربه جاده اصلی مشهد- طرقبه متصل می شود.

این روستای سرسبز و آباد که در دامنه کوه های شمالی بینالود و در میان یکی از چند دره محصور میان کوه ها واقع شده، منطقه ای است ییلاقی و سرسبز و زیبا و مصفا که به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی ، به ویژه درتابستان مورد توجه مسافران و ساکنان مشهد است .

 

کنگ 

 

این روستا دردامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوب رشته کوه و در فاصله 22 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

جاده کنگ از میدان دوم طرقبه و یازده کیلومتری جاده نغندر منشعب می گرددو با شیبهای تند بر بستر دره به روستای کنگ متصل می شود.

روستای ییلاقی کنگ به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی و چشمه سارها و باغ های گوناگون و دامنه ها و کوهپایه های مورد علاقه کوهنوردان ، دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری است. درهمه ایام سال به ویژه درتابستان ها ، حاشیه کنگ با این که جاده مناسبی ندارد، رودخانه و اطراف دره آن ، محل استراحت موقت مسافران است.

 

عنبران

 

روستای عنبرای در 26 کیلومتری مشهد و در فاصله یک کیلومتری طرقبه واقع شده است. مناظر سرسبز با علف خودرو و خوشبو باعث شده این روستای زیبا را عنبران بنامند. عنبران با باغ های سرسبز ، کافه و رستوران های متعدد و سایه اندازهای فراوان و شبهای بسیار زیبا ، اقامتگاه مناسبی برای مسافران و زائران و ساکنان مشهد است.

 

حصار

 

روستای حصار در مسیر طرقبه و قبل از بند گلستان واقع شده و دارای باغ های وسیع میوه و آب و هوای معتدل درتابستان و دره های سرسبز و فضای طبیعی مصفا با چشم اندازهای زیباست . این روستا به عنوان یکی از مناطق ییلاقی در تابستان ها مورد توجه اهالی مشهد و مسافران و زائران قرارمیگیرد.

 

زشک

 

این روستا درامتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و 48 کیلومتری جنوب

 

 best entertainment venues mashhad2 بهترین مکان های تفریحی مشهد

 

سد طرق

 

این سد در14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و بر روی رودخانه طرق و در نزدیکی بند قدیمی طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتونی با دو قوس متقارن است که از 22 بلوک و به عرض 14 متر و ارتفاع 81 متر از پی ساخته شده است. ضخامت تاج سد 80/4 متر و دارای 84/12 متر ضخامت درپی و طول تاج 322 متر است . گنجایش سد حدود 13 میلیون متر مکعب پیش بینی شده و با هدف تأمین بخشی از آب مورد نیاز مشهد احداث شده است. سد طرق علاوه بر استفاده های اقتصادی ، به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و جاذبه های طبیعی از نظر سیاحتی نیز دارای اهمیت می باشد.

 

بند طرق در مسیر رودخانه طرق و در مجاورت سد بتونی جدید قرار دارد و تا سال های اخیر قابل بهره برداری بوده است. بنای این سد را به امیر علیشیرنوایی (906-844ق.) وزیر سلطان حسین بایقرا نسبت داده اند. درمجاورت بند طرق دو آسیاب وجود داشته است.