سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرامگاه فردوسی مشهد

رامگاه فردوسی (گشایش:1313/1934م)، جای‌دفن ابوالقاسم فردوسی در توس است. به‌دست هوشنگ سیحون بر پایه? طرح پیشین کریم طاهرزاده بهزاد، با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد. سرکار و معمار مجری ساختمان حسین لرزاده و حسین حجارباشی زنجانی و تقی درودیان مباشر ساخت این بنا بودند.

 

 

 

خصوصیات معماری بنا

 

ساختمان کنونی آرامگاه در سال 1313 هم‌زمان با آیین‌های هزاره فردوسی گشایش یافت. . آرامگاه که به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کورش در پاسارگاد ساخته شده است از سه قسمت تشکیل شده است که اولین بخش آن، میانی‌ترین بخش است و از سنگ قبری از جنس مرمر به ابعاد 1?5×1 متر و حدود 0?5 متر ارتفاع تشکیل شده است و در مرکز در سکوی مرمری قرار گرفته است. بخش دوم شامل تالاری مربع شکل است که از سنگ مرمر ساخته شده و داخل آن با کاشی تزئین گشته است و چهار ستون بلند با دو سر ستون بزرگ در چهارگوشه این تالار موجود می‌باشد و تصویر مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی بنای اصلی ایجاد گشته است که ویژگی‌های پرسپولیس را بیشتر به یاد می‌آورد و سومین بخش محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر است که اتاق روی آن قرار گرفته است و تعداد زیادی از اشعار فردوسی روی دیوار آن حک گشته است که حسین حجار باشی زنجانی سنگتراشی سنگ‌های بنا و قبر را انجام داده است و سنگ نوشته‌های آرامگاه را که به خط نستعلیق و از اشعار فردوسی می‌باشد از آثار طاهرزاده است.

 

پس از کودتای سوم اسفند ماه سال 1299 خورشیدی، در سال 1301 خورشیدی، گروهی از رجال سیاسی-فرهنگی و علاقه‌مند به هنر ایران، برای حفظ و نگه داری و تعمیر ساختمان‌های تاریخی و پاس حرمت یادگارها و مفاخر فرهنگی و هنری ایران، گرد هم آمدند و جمعیتی به نام «انجمن آثار ملّی» را تشکیل دادند. از اقدامات اولیه? انجمن آثار ملّی، طرح ساخت آرامگاه فردوسی بود. کریم طاهرزاده بهزاد، طرح آرامگاه فردوسی را پیشنهاد کرد و این طرح در سال 1313 خورشیدی افتتاح شد. به علت ناآشنایی سازندگان به فنون آزمایش خاک، محاسبه نکردن دقیق و بی‌اطلاعی از وضعیت آب‌های زیرزمینی ناحیه? طوس، ساختمان از همان نخستین سال‌ها، شروع به نشست کرد و پس از 30 سال، هوشنگ سیحون با حفظ طرح اولیه و الحاقات جدید، بنایی جدید پیشنهاد کرد. در طرح جدید هوشنگ سیحون نمای اصلی مقبره حفظ شد، اما در فضاهای داخلی تغییرات بسیاری انجام گرفت.

جایگاه کنونی

تندیس رستم، رونمایی شده در 25 اردیبهشت 1392

 

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در 20 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ زادگاه فردوسی که امروزه فاز نامیده می‌شود در 28 کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد.

 

در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طرح‌هایی برای گسترش و بهسازی آرامگاه حکیم در دست اقدام دارد که در همین زمینه زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف آرامگاه به تملک این سازمان در می‌آیند و هرگونه ساخت و ساز تازه در حریم آرامگاه کلاً ممنوع می‌باشد. با این حال متأسفانه وزارت نیرو در سال 1386 با نصب دکل‌های بزرگ انتقال نیروی برق دورنمای آرامگاه فردوسی را مخدوش کرده که موجب برانگیختن اعتراض عمومی گردید.

تاریخچه ساخت و بازسازی

آرامگاه فردوسی، سال 1310 تا 1313

نمای جلوی آرامگاه فردوسی

بلیت بخت‌آزمایی برای تکمیل ساختمان آرامگاه فردوسی، مربوط به جشن هزاره فردوسی، سال 1313 شمسی. روی این بلیت، تصویری از آرامگاه فردوسی و شعری از این شاعر چاپ شده است

 

چنان‌که مشهور است، پیکر فردوسی را به دلیل شیعه بودن فردوسی به گورستان راه ندادند و ناچار او را در باغ خودش درون شهر طابران توس، نزدیک به دروازه? شرقی رزان به خاک سپردند. خاک جای او زیارتگاه اهل دانش و معرفت بود و با آنکه بارها آن را با خاک یکسان کردند از نو ساخته می‌شد. خبری نه چندان موثق ساختن اولین بنا بر گور ابوالقاسم فردوسی را به سپهدار توس در زمان فردوسی، یعنی ارسلان جاذب سپهدار توس نسبت داده، که ذکر او در دیباچه شاهنامه آمده‌است.

 

صد سال پس از مرگ فردوسی در 510 نظامی عروضی گور شاعر حماسه سرای ایران در باغی متعلق به خود شاعر زیارت کرد، و ششصد سال بعد هنگامی که عبیدخان ازبک به تیشه? تعصب آن را ویران کرده بود قاضی نورالله شوشتری به شرف زیارت آن نایل آمد. بعدها در 1302 ه‍. ق که میرزا عبدالوهاب خان شیرازی نصیرالدوله (آصف‌الدوله) والی خراسان بود، به دستور آن مرد ادب‌دوست گورجای فردوسی به قرائن و آثار و علائمی، در باغی درون طوس تعیین گردید و بنایی آجری بر آن ساخته شد.

 

بعد از جنگ جهانی اول که شور و احساسات ملی در ایران بالا گرفته بود، در مجامع و مطبوعات قدرشناسی از فردوسی و لزوم بنای شایسته‌ای بر سر خاک او مطرح گردید. ملک‌الشعرا بهار که طوس را زیارت کرده و تنها سکویی بی سقف و دیوار به‌جای بنای آصف‌الدوله یافته بود، در 1299 در هفته‌نامه? نوبهار خود مقاله‌ای در لزوم بنای آرامگاه نوشت. پس از تأسیس انجمن آثار ملی در سال 1301، به همت محمدعلی فروغی رئیس انجمن کوشش‌هایی برای ساختمان آرامگاه آغاز شد. چون نیت این بود که آرامگاه شاعر بزرگ ملی به هزینه? مردم و نه از بودجه? دولت ساخته شود، در 1304 با نشر بیانیه‌ای از مردم خواستند که اعاناتی برای این منظور به حساب انجمن پرداخت نمایند.

 

در اردیبهشت سال 1305 کیخسرو شاهرخ که نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود، مأموریت یافت به همراه گروهی از طرف انجمن برای تعیین محل دقیق خاکسپاری فردوسی از تهران به شهر طوس سفر کنند. پس از جستجو در باغ حاج میرزا علی قائم مقام نایب التولیه، تختگاهی یافتند که طولش شش متر و عرضش پنج متر بود و آن همان مدفن فردوسی بود.آندره گدار رئیس اداره باستان‌شناسی، مقبره را به شکل اهرام مصر طراحی کرده بود و ساخت این طرح در مراحل اولیه پیش رفته بود ولی با مخالفت ذکاءالملک فروغی این طرح تخریب شد تا به جای آن مقبره‌ای به سبک ایرانی هخامنشی ساخته شود. طراحی این مقبره بر عهده حسین لرزاده گذاشته شد. اشعار کتیبه‌ها به خط استاد عمادالکتاب نوشته شده و سپس بر سنگهای نما انتقال داده شده. ساختمان آرامگاه در سال 1311 آغاز و در مدت 18 ماه به پایان رسید و برای جشن هزاره فردوسی در سال 1313 آماده شد. برای تأمین کسری هزینه 160هزار برگ بلیت بخت‌آزمایی ده ریالی چاپ و از طریق شعبه‌های بانک ملی ایران توزیع شده بود.

 

مساحت ساختمان 945 متر بود و بهترین حجاران تصاویری از شاهنامه را بر دیوارهایش حک کردند. اما از آنجا که در طراحی بنا محاسبات فنی دقیق لازم به عمل نیامده بود، بویژه به سبب عدم محاسبه? مقاومت خاک و مصالح پی، ساختمان آرامگاه از همان سال‌های نخست شروع به جذب رطوبت و نشست کرد. تعمیرات و مراقبت‌های سی‌ساله هم کارگر نیفتاد، و ناچار لزوم تجدید بنای آرامگاه مطرح شد. به دستور انجمن آثار ملی در سال 1343 بازسازی بنا با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال 1347 به انجام رسید.

 

بنای پیشین دارای نمای بیرونی شبیه بنای فعلی بود، اما داخل آن کوچکتر و کم‌عمق‌تر و دارای دو ورودی کم‌عرض شرقی و غربی بود. بنای کنونی، که سعی شده در ظاهر کاملاً شبیه بنای پیشین باشد دارای نهصد متر سطح زیربنا، و ساخته شده از بتون و سنگ و کاشی است. بخش فوقانی بنا، که در اجرای اولیه توپر بود این بار میان‌تهی ساخته شد. سقف داخلی آن هم با کاشی‌کاری معرق و متأثر از عناصر تزیینی دوره? هخامنشی و عصر فردوسی روکاری شد. دیوارهای آن هم تماماً با سنگهایی از منطقه? توس نماسازی شد. هیئت کلی بنا آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد را تداعی می‌کند.

 

اینک باغ آرامگاه که حدود شش هکتار مساحت، و یک موزه و کتابخانه دارد، سالانه بیش از یک میلیون زائر و شیفته? فردوسی را می‌پذیرد. موزه در گذشته، چایخانه سنتی و مکانی برای استراحت بازدیدکنندگان بود ولی بعدها در سال 1361 با کشف آثار باستانی در شهر قدیم توس و همچنین اهدای اشیای تاریخی توسط افراد مختلف به موزه مبدل گشت.با این همه فضلای اهل ادب ایران این مجموعه را درخور شأن رفیع فردوسی نمی‌دانند و در صدد توسعه و آبادی آنند.


بهترین مکان های تفریحی مشهد

طرقبه

 

از مهمترین ییلاق های کوهستانی حاشیه مشهد، طرقبه است که در 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد و در مسیر راه جاغرق واقع شده و از غرب به کوه های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم محدود می شود. طرقبه دارای باغ های فراوان با میوه های متنوع و چشمه سارهای زیباست و رودخانه ای زیبا از کنار آن می گذرد و در تابستان دارای آب و هوای خنک و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ییلاق های دیگر و نزدیکی به مشهد از قدیم به عنوان تفریحگاه مورد توجه ساکنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه های گردشگری و سیاحتی طرقبه موقعیتی توریستی برای این منطقه فراهم ساخته که درزندگی مردم طرقبه و مشهد نقشی مؤثر و حائز اهمیت دارد.

طرقبه بین دو گودی قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود 1433 متر از سطح دریاست . طرقبه از امکانات و خدمات شهری از قبیل پارک عمومی زیبا و رودخانه کنار آن و دوایر پست، مخابرات، جایگاه پمپ بنزین، درمانگاه و مسجد و رستوران های متعدد درمحیط طبیعی و فروشگاه های صنایع دستی و دیگر امکانات رفاهی برخوردار است. وجود این امکانات و شرایط خوب و آب و هوایی بر جاذبه های این منطقه افزوده است. از جمله ویژگی های این منطقه ییلاقی – تفریحی ، تولیدات صنایع چوب به ویژه سبد بافی و لوح بافی و صنایع دستی مثل گلدوزی و قالیبافی است که مورد توجه مسافران و زائران می باشد و سبد حصیری آن معروف به لوخ و قالی گلباقیان طرقبه از شهرت برخوردار است .

 

شاندیز 

 

شاندیز یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف مشهد است که در بخش طرقبه و در فاصله 30 کیلومتری غرب مشهد و حدود 13 کیلومتری طرقبه و در مسیر راه مشهد به ابرده و زشک واقع شده است.

چشمه سارها و باغ های فراوان ، فضای سرسبزو خرم ، رودخانه و چشمه اندازهای زیبا و مصفا و آب و هوای مناسب و به ویژه تولیدات صنایع دستی از قبیل انواع وسایل پوستی و چوبی و سوغاتی های دیگر و امکانات رفاهی و واحد های اداری و خدماتی ، این منطقه ییلاقی را به صورت گردشگاهی مهم درآورده است که مورد توجه ساکنان مشهد و مسافران و زائران است. از جمله نقاط دیدنی شاندیز پارک جنگلی است. محصولات عمده باغی شاندیز عبارتند از : گیلاس ، زردآلو، گوجه فرنگی ، هلو، آلو ، انگور، توت، گردو، بادام.

روستا های سرآسیاب ، ارچنگ ، خادر ، ابرده پایین و بالا و زشک دراطراف شاندیز و در امتداد یک دره طولانی قرار دارند و از آب یک رودخانه مشروب میشوند.

 

جاغرق 

 

روستای جاغرق یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز است که در 21 کیلومتری جنوب غربی مشهد و درفاصله 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است و به روستاهای عنبران ، طرقدر، کردینه، تغاره و دهستان شاندیز محدود می شود.

درباره وجه تسمیه جاغرق نوشته اند که نام اصلی و قدیمی آن چاه غرق بوده که به تدریج به جاغرق تبدیل شده است.قدمت این آبادی زیاد و به قولی به قبل از اسلام می رسد.

روستای جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. وجود باغ های میوه و در ه سرسبز و چشم اندازهای زیبا و محیط با صفا ، جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است . جاغرق علاوه بررودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است و اقامتگاه های موقت و رستوران هایی نیز درحاشیه رودخانه و یا به صورت جزیره دربخش های مختلف این دره سرسبز ایجاد شده که درفصل تابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبیعت است.

جاغرق علاوه بر جذابیت های گردشگری ، یکی از مراکز عمده تولید میوه دراستان خراسان به شمار می آید. 

 

best entertainment venues mashhad5 بهترین مکان های تفریحی مشهد

 

نغندر 

 

روستانی نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله 10 کیلومتری آن واقع شده است و به وسیله جاده ای به طول 12 کیلومتربه جاده اصلی مشهد- طرقبه متصل می شود.

این روستای سرسبز و آباد که در دامنه کوه های شمالی بینالود و در میان یکی از چند دره محصور میان کوه ها واقع شده، منطقه ای است ییلاقی و سرسبز و زیبا و مصفا که به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی ، به ویژه درتابستان مورد توجه مسافران و ساکنان مشهد است .

 

کنگ 

 

این روستا دردامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوب رشته کوه و در فاصله 22 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

جاده کنگ از میدان دوم طرقبه و یازده کیلومتری جاده نغندر منشعب می گرددو با شیبهای تند بر بستر دره به روستای کنگ متصل می شود.

روستای ییلاقی کنگ به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی و چشمه سارها و باغ های گوناگون و دامنه ها و کوهپایه های مورد علاقه کوهنوردان ، دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری است. درهمه ایام سال به ویژه درتابستان ها ، حاشیه کنگ با این که جاده مناسبی ندارد، رودخانه و اطراف دره آن ، محل استراحت موقت مسافران است.

 

عنبران

 

روستای عنبرای در 26 کیلومتری مشهد و در فاصله یک کیلومتری طرقبه واقع شده است. مناظر سرسبز با علف خودرو و خوشبو باعث شده این روستای زیبا را عنبران بنامند. عنبران با باغ های سرسبز ، کافه و رستوران های متعدد و سایه اندازهای فراوان و شبهای بسیار زیبا ، اقامتگاه مناسبی برای مسافران و زائران و ساکنان مشهد است.

 

حصار

 

روستای حصار در مسیر طرقبه و قبل از بند گلستان واقع شده و دارای باغ های وسیع میوه و آب و هوای معتدل درتابستان و دره های سرسبز و فضای طبیعی مصفا با چشم اندازهای زیباست . این روستا به عنوان یکی از مناطق ییلاقی در تابستان ها مورد توجه اهالی مشهد و مسافران و زائران قرارمیگیرد.

 

زشک

 

این روستا درامتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و 48 کیلومتری جنوب

 

 best entertainment venues mashhad2 بهترین مکان های تفریحی مشهد

 

سد طرق

 

این سد در14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و بر روی رودخانه طرق و در نزدیکی بند قدیمی طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتونی با دو قوس متقارن است که از 22 بلوک و به عرض 14 متر و ارتفاع 81 متر از پی ساخته شده است. ضخامت تاج سد 80/4 متر و دارای 84/12 متر ضخامت درپی و طول تاج 322 متر است . گنجایش سد حدود 13 میلیون متر مکعب پیش بینی شده و با هدف تأمین بخشی از آب مورد نیاز مشهد احداث شده است. سد طرق علاوه بر استفاده های اقتصادی ، به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و جاذبه های طبیعی از نظر سیاحتی نیز دارای اهمیت می باشد.

 

بند طرق در مسیر رودخانه طرق و در مجاورت سد بتونی جدید قرار دارد و تا سال های اخیر قابل بهره برداری بوده است. بنای این سد را به امیر علیشیرنوایی (906-844ق.) وزیر سلطان حسین بایقرا نسبت داده اند. درمجاورت بند طرق دو آسیاب وجود داشته است.


حرم امام رضا (ع)

 

حرم علی بن موسی الرضا، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، دربرگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است. این مجموعه در سال 1392 خورشیدی 70 هکتار مساحت داشته و دارای 26 رواق (بنای سرپوشیده) و 9 صحن (فضای باز) و 6 مدخل ورودی به نام بست است.

 

علی بن موسی الرضا در 11 ذیقعده سال 148 قمری در مدینه متولد شد و در سن 55 سالگی به دست مامون عباسی کشته شد. در ادب فارسی روضه به معنی باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگیرنده پیکر علی بن موسی‌الرضا را روضه منوره می‌خوانند. این مکان شامل فضایی مربع شکل که مساحت آن 189?03 متر مربع بوده که از این فضا 17?15 متر مربع آن مساحت ضریح می‌باشد. روضه منوره از طریق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط می‌شود.

 

سد کارده

 

این سد در فاصله 40 کیلومتری شمال مشهد و از کیلومتر 16 جاده کلات به سمت چپ منشعب می‌گردد. سد از نوع بتنی دو قوسی متقارن مخزن و متشکل از 15 بلوک 10 متری با ارتفاع 67 متر از پی و حجم 32 هزار مترمکعب بتن‌ریزی می‌باشد. حجم آب آن معادل 36 میلیون مترمکعب می‌باشد. رودخانه کارده با آب دائمی و مناظر زیبای کوهستانی و مجموعه تفریحی دنیای آبی در ساحل سد، یکی از بهترین تفریحگاه‌های خوش آب و هوای مشهد می‌باشد.

 

غار کارده

 

روستای «کارده» در فاصلة 48 کیلومتری شمال مشهد واقع گردیده و غار کارده در 3 کیلومتری آن قرار دارد. در محل مذکور که موسوم به دره آل است دو غار در دو سمت دره قرار دارند. 

 

غار شرقی موسوم به غار اسکلت و غار غربی موسوم به غار کارده است. دهانة غار به صورت یک شکاف سنگی است که عرض تقریبی آن 1 تا 3 متر و طول آن حدود 100 متر می‌باشد. 

 

این غار کاملاً خشک است و پرتگاه‌ةایی خطرناک دارد. کوهنوردان، اسکلت‌هایی از انسان مربوط به زمان‌های قدیم را در درون این غار مشاهده کرده‌اند.

 

 از مشخصه های این غار تعداد زیاد راه های فرعی است که هر راه فرعی خود به 2 تا 5 شاخه فرعی دیگر منتهی می شود. همچنین اغلب راه های فرعی و اصلی دارای یک ارتفاع هستند و گاها راه اصلی ارتفاع و ورودی کوچکتری از راه های فرعی اطراف دارد? لذا باتوجه به عدم وجود نشانه گذاری در داخل غار احتمال گم کردن مسیر اصلی وجود دارد. 

 

روستای مج

 

این روستا در دامنه کوههای بلند واقع و از اطراف به روستاهای مغان، ازغد، مایانات و طرقبه و از سوی دیگر به روستای تجر، سربرج و سد طرق منتهی می شود و در دیگر سو به روستاهای پیوه ژن، زشک و روستای دیزباد راه می یابد.

 

جاده اصلی روستا از طرف سیدی مشهد به مسافت 28 کیلومتر در منطقه کوهستانی و روستای شلگرد عبور می کند که در فصل بهار پذیرای جشنواره گل های وحشی، شقایق ها و انواع گیاهان دارویی است و انبوه مشتاقان طبیعت را به سوی خود می کشاند. روستای مج در منطقه ای کوهستانی واقع شده و تپه ماهور و دره های زیادی که در دامنه این تپه آثار بجا مانده تاریخی روستا بیانگر سکونت مردمان در سالیان دور می باشد. و همچنین گورستانی قدیمی در منطقه وجود دارد که حکایت از زندگی مردمانی قبل از اسلام و بعد از آن می کند.

 

روستای دهسرخ

 

روستای دهسرخ در کیلومتر 45 جاده مشهد- نیشابور در 17کیلومتری شهر ملک آباد در مسیر عبور امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام از نیشابور به سمت توس واقع شده است.این روستا بیش از2هزار سال قدمت تاریخی دارد و هم اکنون جمعیتی نزدیک به هزار نفر دارد. این روستا متبرک به قدوم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است.ابوالصلت روایت کرده: که چون امام رضا علیه السلام به دهسرخ رسیدند در زمانی که به نزد مأمون می رفت گفتند: یابن رسول الله ظهر شده است نماز نمی کنید پس فرو آمد و آب طلبید گفتند آب همراه نداریم پس به دست مبارک خود زمین را کاوید آنقدر آب جوشید که آنحضرت و هر که با آن حضرت بود وضو ساختند و اثرش تا امروز باقی است.اکنون مؤمنان و شیفتگان حضرت از این آب به عنوان تبرک و شفا استفاده می کنند و باعث شفای بیماران زیادی شده است.و آن چشمه نام زمزم رضوی را تاج افتخار خود نهاده است.

 

 

در نزدیک آن چشمه محلی به نام مصلای امام وجود دارد که محل نماز گذاردن امام رضا علیه السلام و یارانشان بوده است. (لازم به ذکر است این مصلا نزدیک یک متر بالاتر از سطح زمین واقع شده است که مردم منطقه این پدیده را معجزه ای می دانند که که این محل متمایز از زمینهای اطراف مصلاست)

 

در فاصله سیصد متری چشمه و مصلای امام رضا علیه السلام مرقد مطهرامامزاده سید عبد العزیز که از نوادگان سید الساجدین امام العارفین حضرت علی ابن حسین علیه السلام است؛ واقع شده است که اخیرا باز سازی شده و زائران زیادی را به خود جذب کرده است. این بقعه مطهر در بلندای روستا واقع شده است که چشم انداز بسیار زیبای به طبیعت دارد.

 

مجتمع زیست خاور

 

اولین مجتمع و برج تجاری مشهد دارای معماری داخلی منحصر به فرد با تلفیقی زیبا از معماری ایرانی و مدرن با سقف ها و گچ بریهای بی نظیر می باشد. مساحت زمین 10000 متر مربع می باشد که در سه طرف آن خیابان واقع شده است و دارای ورودی از سه طرف می باشد. آپارتمانها و قسمتهای تجاری چنان طرح ریزی گردیده است تا در آنها برای زندگی و کسب و کار محیط خوش آیندی ایجاد گردد . آپارتمانهای وسیع و جادار بر روی یک پی چند طبقه ای بنا گردیده اند که شامل انواع مغازه ها ، رستورانها ی شیک ، مراکز تفریح و پارکینگ می باشد . ترکیب این مظاهر مختلف در یک مجتمع ، از لحاظ کیفیت ، محیط زیبا و دلپذیری بوجود آورده است که نسبت به سبک و شیوه موجود کاملا جدید و جالب است .

 

آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان

 

آرامگاه محمد تقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی در مجاورت آرامگاه نادرشاه افشار و در باغچه شمالی باغ آرامگاه قرار دارد و لوحی سنگی بر آب نصب شده است. محمد تقی خان پسیان از میهن پرستان جوان و پر شور ایران بود.در سال 1309 هجری شمسی در تبریز متولد شدو در سال 1324 به تهران آمدو پس از پنج سال تحصیل در مدرسه نظام به درجه سلطانی رسید و پس از آن در جنگ معروف به مصلی،روس ها را شکست فاحشی دادو صیت شهرت ولیاقت او از مرزهای ایران گذشت.در سال 1335 هجری به آلمان رفت و در سال 38 پس از بازگشت به فرماندهی ژاندارمری خراسان در دولت مشیر الدوله رسید. در ذیحجه سال 1339 آزادیخواهان خراسان به رهبری کلنل قیام کردند.این قیام که برای کسب استقلال ایران بود،توسط روسای عشایر و به تحریک قوام السلطنه و سپاهیان دولتی ایران مورد هجوم قرار گرفتو کلنل پسیان که او را در شمارمردانی چون جلال الدین خوارزمشاه و لطفعلی خان زند می دانند در زد و خورد با اکراد بجنورد در جعفر آباد قوچان به خدعه کشته شد.

 

مصلی مشهد

 

بنای مصلی با قدمتی بیش از 350 سال در فاصله یک کیلومتری ضلع شرقی میدان پنجراه پائین خیابان معروف به نواب صفوی در کنار بلوار مصلی واقع است ظاهرا در گذشته این بنا از نظر موقعیت در مکانی قرار داشته که نظر هر مسافر یا زائر تازه وارد در عزیمت به مشهد مقدس را از بیرون حصار شهر به سوی دروازه پائین خیابان بخود جلب می‌نموده است. مصلی از نظر نقشه وطرح کلی ساختمان شامل ایوانی مرتفع و دو ایوانچه منتهی به فضاهای چهار ضلعی در طرفین بصورت قرینه است که ایوان آن رو به قبله و بر فراز فضاهای مربع یا رواق گنبدهایی کم خیز بنا شده است. تنها محراب بنا در دیوار انتهایی ایوان رو به قبله ایجاد شده و علاوه بر دارابودن تزئینات متنوع نام معمار حاجی شجاع‌بنای اصفهان در کتیبه پیشانی آن نقش شده است در بخش انتهایی تزئینات لبه طاق ایوان ودر دو سوی آن اشعاری به فارسی با قلم شیوای نستعلیق به رنگ زرد بر زمینه آبی نگارش یافته که ماده تاریخ ایجاد بنا در ابیات آن نهفته است. به استناد این کتیبه بنای مصلی در زمان شاه سلیمان از سلاطین صفویه در سنه 1087 ه. ق بنیان گردیده است.


باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، شامل بخش های مختلفی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره ای و مجموعه نهالستان و گلخانه های تکثیریه. این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه های گیاهی، انجام برنامه های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و ... احداث شده . این باغ در بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر واقع شده.


دریاچه چالیدره مشهد

دریاچه چالیدره مشهد

چالیدره

دریاچه چالیدره طرقبه مشهد

مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره یکی از دره های فرعی شش گانه موجود در منطقه طرقبه است و دارای دو جداره شمالی مجاور جاده نغندرو جداره جنوبی مجاور جاده طرقبه – عنبران بوده که از محدوده مشهد – طرقبه جدا شده و یک منطقه کاملا مجزا را به وجود آورده و جداره غربی آن، دره ای با قنات خصوصی و باغ موجود و اراضی منابع طبیعی بوده و شمال آن نیز دره ها و ارتفاعات بایر و بکر است ، جداره شرقی نیز علاوه بر راه نغندر، مجموعه مسکونی فرهنگیان و اراضی تپه ماهوری بکر قرار دارد.
دریاچه چالیدره طرقبه مشهد

 

موقعیت ایده آل و خاص و جاذبه های زیبای طبیعی منطقه گردشگری چالیدره و استقبال روز افزون بازدید کنندگان و گردشگران از این منطقه زمینه را برای توسعه بیشتر این مجموعه فراهم ساخته است.

همین عوامل موجب شد تا هیأت محترم وزیران در مصوبه دوره دوم سفرهای استانی دولت نهم به مشهد مقدس حوزه سد چالیدره را به عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی معرفی کند تا بستر انجام فعالیت های ماندگار به سوی چشم انداز نهایی فراهم شود.

مدیرعامل مجموعه نمونه گردشگری چالیدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کل مساحت سایت یکصد و 60 هکتار است و از نظر فضای سبز دارای 32 هزار اصله درخت کاشته شده است.

مصطفی فخریان با اشاره به ساخت 16 دستگاه ویلای دو خوابه برای اقامت مسافران و گردشگران در طول سال و تعطیلات نوروزی افزود: کل حجم دریاچه یک میلیون متر مکعب آب است و در طرح تهیه شده 60 درصد به فضای سبز اختصاص و 40 درصد برای انجام عملیات ساختمانی شامل دهکده غذا، سلامتی، شهربازی و رستوران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این سایت دارای منطقه بندی های خاص است تصریح کرد: این منطقه بندی ها شامل منطقه تفرجگاهی و گردشگری عمومی، منطقه اقامتی و کمپینگ، منطقه ورزشی، منطقه تفریحی و منطقه فرهنگی و اداری است.

شهردار طرقبه در خصوص منطقه تفرجگاهی و گردشگری عمومی به خبرنگار مهر گفت: این محدوده از سایت با مساحت حدود 60 هکتار، که تقریباً 60 درصد کل مجموعه را شامل می شود، با توجه به نوع نقش تعریف شده، برای استفاده و بازدید عموم گردشگران آزاد بوده و هزینه ای بابت حضور گردشگر دریافت نمی شود و حداکثر هزینه دریافتی، ورودیه بابت وسیله نقلیه به مجموعه است.

حسین ثابت گلستانی عضو هیئت مدیره سایت گردشگری چالیدره طرقبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سعی کردیم با استفاده از پتانسیل طبیعی بافت زمین و شرایط توپوگرافی موجود در محدوده سایت برای تفرج طبیعی و حرکت پله ای گردشگران و بازدید کنندگان بهره برده شود که حدود 38 درصد مساحت کل مجموعه را شامل می شود.

 

وی نوار تفریحی ساحلی دریاچه را از دیگر جاذبه های این سایت معرفی کرد و گفت: این محدوده حدود 22درصد مساحت کل مجموعه را شامل می شود و به عنوان قلب سایت چالیدره بوده و برای جمع و پخش شدن گردشگران، ایفای نقش می کند.

عضو شورای شهر طرقبه جانمایی منطقه تفریحی و شهربازی “دیزنی لند کوچک” در یکی از مرتفع ترین نقاط سایت و مشرف به دریاچه را از ویژه گی های منحصر بفرد این مجموعه برشمرد و افزود: انواع وسایل بازی مدرن تفریحی و سرگرمی برای پرکردن اوقات فراغت گردشگران وارد شونده به مجموعه در آن احداث خواهد شد.

شهردار طرقبه یکی از اهداف توسعه‌ای در طرح جامع چالیدره را مبحث تعامل بین انسان و محیط با سازگاری یکسان بین آن ها دانست و گفت: در مجموعه گردشگری چالیدره پوشش گیاهی به عنوان بخشی ثابت از محیط طبیعی مورد تأکید قرار گرفته و با توجه به عملکردی که برای آن در بخش های مختلف تعریف شده هماهنگ با مقیاس پروژه ها در این سایت تفرجگاهی استفاده شده است.

وی بیان کرد: منطقه ورزشی به عنوان یک زون نیمه عمومی و با اخذ هزینه ورود پیش بینی شده و مساحت حدود 5 هکتار، حدود 5درصد مساحت سایت چالیدره را دربر می گیرد و مجهز به انواع ورزش های مدرن و روز روباز و داخل سالنی خواهد شد.

فخریان با اشاره به ایجاد منطقه اقامتی و کمپینگ در سایت گفت: این منطقه بر اساس اصل عمومی منطقه تفرجگاهی و اختصاصی کردن بخش اقامتگاهی، جانمایی و شکل گرفته است و دارای 4 محوطه شامل کمپینگ، پیک نیک خانواده، هتل آپارتمان و ویلاهای اقامتی و محوطه باشگاه مراسم است.

وی افزود: این زون با مساحت حدود 25 هکتار، حدود 25 درصد مساحت سایت چالیدره را به خود اختصاص داده که با دارا بودن ورودی مجزا و اختصاصی و کنترل ورود و خروج گردشگران، اداره می شود.

گفتنی است از برنامه های تفریحی این مجموعه گردشگری می توان به قایقرانی، ماهی گیری و اتراق خانوادگی اشاره کرد.